چهارشنبه، اسفند ۱۴، ۱۳۸۷

عدالت گوسفندی در قرآن

آیات 17 تا 26 سوره ص:
قصه به این شکل است که روزی دوبرادر که با یکدیگر دعوا می کردند در عبادتگاه داوود وارد می شوند واز داوود می خواهند که میان انها قضاوت کند.یکی از آنها می گوید که من یک میش دارم و برادرم 99 میش وحالا برادرم به قهر وعتاب از من خواسته که میشم را به او بدهم وتو میان ما قضاوت کن.داوود هم پاسخ می دهد :البته بر تو ظلم کرده که خواسته است یک میش تو را به میشهای (نود و نه گانه) خود اضافه کند.

بعد از این قصه خدا! ادامه می دهد که پس از این قضاوت داوود درمی یابد که در قضاوت اشتباه کرده است والبته هیچ دلیلی در این آیات بر اینکه و چرا قضاوتش اشتباه بوده است نمی آورد:"و (پس از این قضاوت بیتأمّل و سریع) داود دانست که ما او را سخت امتحان کرده ایم، در آن حال از خدا عفو و آمرزش طلبید و به سجده افتاد و با تواضع و فروتنی (به درگاه خدا) بازگشت"

به نظر می رسد که این آیه برای این نازل! شده باشد که توجیهی برای زیاده خواهی ها و تجاوزات محمد باشد که از عدالت مرسوم ومعمول میان مردم عدول می کرده ومی خواسته تعاریف دیگری از عدالت از طرف خدا بیاورد که بتواند بعضی از اعمال ناعادلانه خود را ماست مالی وتوجیه کند وجالب اینکه مثل همیشه هیچ دلیل محکمی برای چرایی و چگونگی این گونه احکام قضایی متضاد وغیر معمول نمی آورد و به همین نکته که خدا این جورتجاوزات و ظلم ها را هم عدالت می داند بسنده می کرده است.

این چند آیه بی سروته وبدون توضیح و تشریح در واقع هیچ پند اخلاقی در خود ندارد وفقط به نظر می رسد جهت توجیه افعال ظالمانه وناعادلانه قدرتهای حاکم آورده شده باشد که خدا! می داند چه تعداد گوسفند سر به زیر وتسلیم از طریق این آیات به نفع قدرت اسلام مصادره به مطلوب گرگها شده اند.

منبع : سايت گفتگو, نوشته ريپز

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

5 نظر:

در ۱۲:۰۴ بعدازظهر, Anonymous ناشناس گفت...

سلام. جناب کوروش عزیز. مدتی است که پاسخ شما را در کامنتهای پست قبل قرار داده ام.

اما در مورد این پست نمیدانم شما از چه قرآنی استفاده میکنید ولی این ماجرا در قرآنی که من دارم از آیه 22 شروع میشود و نه 17.

علت توبه حضرت داوود بخاطر این نبود که گوسفندها را به آن شکل تقسیم کرده بود بلکه ایراد از این بود که حضرت داوود این تصمیم را بدون بررسی گرفت و به محض شنیدن اظهار طرفین بدون بررسی حکم را صادر کرده است.

برداشت این دوست عزیز و نتیجه گیریشان اشتباه است گرامی.

 
در ۱۲:۳۴ بعدازظهر, Blogger KouroshBikhoda گفت...

کوروش گرامی و خوبم؛
در آخرین شب سال، فرارسیدن نوروز باستانی را به شما و خانوادتان شادباش و خوش باش عرض می کنم. با امید سالی بهتر و پربارتر برای شما و ایران عزیز.

 
در ۱۰:۲۷ قبل‌ازظهر, Blogger کوروش گفت...

مسلمان ایرانی عزيز
با سپاس از شما, بايد از ديرکردم در پاسخ, از شما پوزش بخواهم.
به زودی پاسخ کاملی پست خواهم کرد.
در مورد این پست, باز هم متن را بخوانيد. قران هيچ دليلی بر نادرستی حکم اول نميدهد.

 
در ۱۱:۵۲ قبل‌ازظهر, Anonymous ناشناس گفت...

سلام. کوروش گرامی ضمن عرض تبریک سال نو، باید خدمت شما عرض کنم که این شما بودید که ادعا میکنید قرآن این حکم را نادرست میداند و میخواهد عدالتی غیرعادی معرفی کند: "به نظر می رسد که این آیه برای این نازل! شده باشد که توجیهی برای زیاده خواهی ها و تجاوزات محمد باشد که از عدالت مرسوم ومعمول میان مردم عدول می کرده ومی خواسته تعاریف دیگری از عدالت از طرف خدا بیاورد"

خب؟ بلاخره از دید قرآن این حکم حضرت داود درست بوده یا نه؟ این سؤالیست که قرآن اصلا بدان نپرداخته است.

شما در برداشتتان اینطور برداشت کردید که توبه حضرت داود بخاطر این حکم بوده است که خب معلوم نیست از کجا فهمیدید. طبق آنچه در روایات آمده است توبه حضرت داود بخاطر این بوده است که زود و بدون تعمل حکم داده است و خب این منطقی است. چنانکه در ادامه آیه نمیگوید که حضرت داود حکم را تغییر داد بلکه تنها توبه کرد.

 
در ۷:۵۹ بعدازظهر, Anonymous مسلمان گفت...

به اينجا يه سر بزنيد و نظر بدهيد

 

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی